اجزای گیربکس اتوماتیک (همه چیز درباره گیربکس اتوماتیک)

گیربکس اتوماتیک بصورت کلی دارای 8 قطعه تشکیل دهنده است که در این مقاله به تفصیل هرکدام را بررسی میکنیم
اجزای گیربکس اتوماتیک (همه چیز درباره گیربکس اتوماتیک)

فهرست مطالب :

اجزای گیربکس اتوماتیک

بعد از موتور مهمترین قطعه در خودرو ها گیربکس اتوماتیک است ؛ اما متاسفانه حتی نصف موتور نیز به گیربکس اتوماتیک اهمیت داده نمی شود و مورد توجه قرار نمی گیرد ، در واقع گیربکس اتوماتیک شاهکاری مکانیکی است که باعث می‌شود تمامی قطعات به صورت بی نظیری به کارکرد بی نقص خود ادامه دهند

 

در ادامه مقاله “همه چیز درباره گیربکس اتوماتیک” به بررسی بیشتر این شاهکار مکانیکی  یعنی اجزای گیربکس اتوماتیک خودرو می پردازیم و قطعات تشکیل دهنده آن را یک به یک بررسی خواهیم کرد

هر گیربکس اتوماتیک شامل ۸ جزء اصلی می باشد که شامل موارد زیر میشود :

  • مبدل گشتاور
  • پمپ روغن
  • دنده سیاره ای
  • کلاچ ها
  • شفت خروجی
  • باند ترمز
  • بدنه سوپاپ
  • مخزن روغن

در ادامه هر یک از این قطعات و وظیفه هرکدام از اجزای گیربکس اتوماتیک را بررسی می کنیم

اجزای گیربکس اتوماتیک

مبدل گشتاور

ابتدا مبدل گشتاور را بررسی می کنیم ، یکی از اجزای گیربکس اتوماتیک است که نقش کلاچ را ایفا می کند به عبارت دیگر گیربکس اتوماتیک برخلاف گیربکس های دستی پدال کلاچ نداشته و به جای آن از مبدل گشتاور استفاده می کنند که همان کارایی را در گیربکس اتوماتیک دارد. اگر دنده ها همچنان درگیر باشند امکان تغییر دنده وجود نخواهد داشت .

مبدل گشتاور این ارتباط میان دنده ها و موتور را قطع کرده و موجب می شود امکان تغییر دنده فراهم شود

در واقع  مبدل گشتاور این امکان را به خودرو می دهد که در حالی که موتور همچنان روشن است ارتباط میان آن با دیگر اجزای گیربکس اتوماتیک قطع شود ، مشابه همان کاری که در خودروهای غیر اتوماتیک توسط پدال کلاچ انجام میشود

به همین دلیل اگر احساس می کنید هنگام حرکت و یا تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک خودرویتان صدای تق تق و ناهنجار می شنوید باید پیش از آنکه به دیگر اجزای گیربکس اتوماتیک نیز صدمه وارد شود نسبت به تعمیر اقدام کنید

“همه چیز درباره گیربکس اتوماتیک”

پمپ روغن

پمپ روغن  یکی دیگر از قطعات گیربکس اتوماتیک است که عملکرد آن  دقیقاً مانند سایر پمپ های روغن می باشد ، بدین صورت که ابتدا روغن گیربکس را از مخزن روغن پمپ کرده و به بدنه سوپاپ انتقال می دهد سپس بدنه سوپاپ با توجه به نیاز روغن را به سایر اجزای گیربکس اتوماتیک انتقال می دهد ، پمپ روغن جزء پیچیده ترین  اجزای گیربکس اتوماتیک نیست اما یکی از اعضای حیاتی و مهم در آن است که در صورتی که عملکرد صحیحی نداشته باشد سایر قطعات داخلی نیز با مشکل و آسیب مواجه خواهند شد

چنانچه احساس میکنید هریک از اجزای گیربکس اتوماتیک خودرو شما به درستی کار نمی کند پیش از آنکه به بقیه قسمت ها نیز خسارت وارد شود هر چه سریعتر نسبت به مراجعه به کارشناسان تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک مرتضی بانگی اقدام کرده و با هزینه به مراتب کمتری مشکل خودروتان را رفع و رجوع کنید

دنده سیاره ای

برخلاف گیربکس های دستی که چند چرخ دنده را شامل می شود گیربکس اتوماتیک معمولاً چند دسته از دنده های سیاره ای را شامل می شود که از اجزای گیربکس اتوماتیک حیاتی و مهم بشمار می آیند

هر مجموعه از دنده های سیاره ای شامل سه نوع چرخ دنده بوده که عبارتند از چرخ دنده اصلی یا خورشیدی چرخ دنده سیاره ای و چرخ دنده حلقه ای که چرخ دنده خورشیدی در مرکز چرخ دنده سیاره ای قرار گرفته و چند چرخ دنده سیاره ای بین چرخ دنده خورشیدی و حلقه ای قرار می گیرد

چرخ دنده حلقه ای همه چرخ دنده های سیاره ای را با یک حلقه اصلی احاطه می کند و کل این مجموعه چرخدنده سیاره ای را به هم متصل می کند

“همه چیز درباره گیربکس اتوماتیک”

کلاچ ها

برخلاف آنچه که در گیربکس های دستی وجود دارد که شما می توانید خودتان انتخاب کنید  چه  دنده ای درگیر باشد و خروجی متناسب با آن را به خودرو می دهید در بررسی اجزای گیربکس اتوماتیک این قضیه مقداری پیچیده‌تر است و به جای اینکه توسط دنده دستی خودتان دنده موردنظر را به گیربکس بدهید ؛ گیربکس اتوماتیک با استفاده از کلاچ ها این کار را انجام میدهند

یک بسته کلاچ معمولاً دارای چندین صفحه کلاچ است که به هم فشرده شده اند وقتی که بدنه سوپاپ روغن را به مغذی که بسته کلاش در آن وجود دارد میفرستد با توجه به میزان فشار روغن تعداد معینی از صفحه کلاچ ها به یکدیگر قفل می‌شوند و متناسب با تعداد این صفحه های کلاچ نیروی خروجی مورد نظر تنظیم می شود

اجزای گیربکس اتوماتیک

نگاهی بیندازید به مقاله “تعمیر توربو شارژ

شفت خروجی

زمانی که تمامی مراحل بالا داخل اجزای گیربکس اتوماتیک صورت گرفت نتیجه همه این مراحل از طریق انتقال نیرو به محور متحرک یا همان میل‌لنگ خروجی شفت خروجی انتقال داده میشود که از این طریق نیرو جهت حرکت انتقال پیدا میکند

” همه چیز درباره گیربکس اتوماتیک”

باندهای ترمز نوارهای ترمز

این نوارها یک وظیفه اصلی دارند و آن هم نگه داشتن موقت دنده های سیاره ای است این کار موجب می شود گیربکس اتوماتیک خودرو آسیب نبیند و نیز دور موتور قبل از اینکه دنده درگیر شود به نسبت دنده تنظیم شده و دنده نرم تر و آرام تر تعویض شود

مخزن روغن

همانطور که از نامش پیداست محل نگهداری روغن گیربکس است همانطور که موتور خودرو دارای محفظه روغن است ، یکی از اجزای گیربکس اتوماتیک  نیز شامل این  محفظه است  و وظیفه آن نگهداری روغن گیربکس است که پمپ روغن هرزمان که احتیاج باشد بتواند روغن را از داخل آن مکش کرده و به اجزای گیربکس اتوماتیک برساند معمولاً مخزن روغن دارای فیلتر روغن هم می باشد که بعضاً به صورت داخلی و یا خارجی بر روی آن نصب شده اند

این قطعه هرچند یکی از ساده ترین اجزای گیربکس اتوماتیک است اما تقریباً بیشترین تعداد دفعات تعمیر متعلق به همین قطعه است چرا که غالباً واشرهای اطراف آن موجب نشت روغن میشود

بدنه سوپاپ

اگر بخواهیم خیلی ساده و مختصر در مورد بدنه سوپاپ توضیح دهیم می‌توان گفت همانطور که موتور خودرو شما دارای ایسیو به عنوان مغز متفکر است به ازای آن در اجزای گیربکس اتوماتیک  بدنه سوپاپ وجود دارد که وظیفه آن توزیع روغن پمپ شده توسط پمپ روغن به تمام اجزای داخلی گیربکس اتوماتیک طبق نیاز شان است

به عبارتی تمام اجزای داخلی اعم از مبدل گشتاور کلاچ ها و مابقی قطعات هیچ روغن گیربکسی دریافت نمی کند مگر آنکه بدنه سوپاپ این روغن را فراهم کند و به  اجزای گیربکس اتوماتیک بفرستد

این قطعه یکی از پیچیده ترین و مهمترین  اجزای گیربکس اتوماتیک میباشد

تماس

پذیرش آنلاین

واتس اپ

اینستاگرام